1- ایستادن به صورت درست

باید صورت حریف خود را کمی به پهلو ببینید. اگر راست دست هستید در سمت چپ حریف و اگر چپ دست هستید در سمت راست او بایستید. کاملا صاف نایستید و مقداری نیم تنه خود را خم کرده و پایی که با آن مسلط نیستید را در جلو خود قرار دهید. این کار باعث می شود که کنترل بیشتری بر روی هدف خود داشته و مشت های شما از قدرت بیشتری برخوردار باشند.


•    مرکز گرانش خود را ثابت نگه داشته و وزن تان را بر روی پای عقب خود بیاندازید (مثلا اگر راست دست هستید، پای راست تان).
•    دست های خود را جلو صورت تان قرار دهید. دستی که به آن مسلط نیستید را جلو چشم و دستی که به آن مسلط هستید را جلو چانه تان قرار دهید. دست خود را طوری شل کنید که بتوانید به سرعت آن را برای ضربه زدن یا دفاع از خود تغییر حالت دهید.


2- مشت زدن به طور صحیح

انگشت شست خود را در پایین انگشتان خود قرار دهید. توجه داشته باشید که نباید انگشت شست تان در داخل انگشت هایتان قرار بگیرد. دست خود را آنقدر تند مشت نکنید که در گردش خون آن اختلال ایجاد شود. اما زمانیکه در حال زدن مشت یا دفاع از خود هستید آن را تا می توانید سفت کنید.


•    اکثر مردم که در هنگام زدن مشت، دست شان آسیب می بیند به این دلیل است که به طور معمول قسمت غلطی از دست را برای زدن ضربه انتخاب می کنند. در هنگام زدن ضربه، باید بند انگشت هایتان به حریف برخورد کنند.


3- آرنج خود را برای پرتاب مشت جمع کنید.

برای اینکه مشت شما اثر گذار باشد و بتواند حریف را تحت تاثیر قرار دهد باید علاوه بر دقت، قدرت زیادی نیز داشته باشد. برای زدن مشت آرنج خود را خم کرده و مقداری عقب ببرید. این کار شدت مشت را افزایش می دهد. یک مشت قدرتمند، دوست شما است.


•    یک مشت خوب در اثر داشتن قدرت بازویی خوب بوجود می آید. حرکت کردن هنگام زدن مشت، قدرت آن را دو چندان می کند. به همین دلیل داشتن بازوهای قدرمند تاثیر مستقیمی بر روی ضربات مشت شما دارند.


4- هدف قرار دادن نقاط نرم

اگر سعی کنید که با بند انگشت های خود به قسمت های سفت بدن ضربه بزنید احتمال دارد که شما نیز صدمه ببینید. بینی مهاجم نرم ترین و دردناک ترین مکان برای ضربه زدن می باشد، اما مشت زدن به بینی ممکن است که فقط حریفتان را عصبانی تر کند. به همین دلیل باید مشتی که می زنید از قدرت کافی برخوردار باشد تا حداقل برای مدتی حریف را از کار انداخته و فرصت فرار داشته باشید.


•    اگر برای زندگی خود مبارزه می کنید، مشت زدن به گلو، کشاله ران و زانو می تواند مفید باشد. اگر مبارزه جدی نیست و فقط دارید با دوستانتان تمرین مبارزه می کنید مراقب باشید که ضربات ویرانگر را به آنها نزنید.


5- سریع بوده و حملات فشرده ای انجام دهید

داشتن سرعت و غافلگیر کرده حریف یکی از عناصر مهم در مبارزه می باشد. به همین دلیل سعی کنید که در انجام حرکات تان سریع عمل کنید تا حریف نتواند حرکت بعدی شما را پیش بینی کند. برنده یک مبارزه لزوما کسی نیست که بیشترین مشت ها را می زند، بلکه کسی است که سنگین ترین مشت ها را با قدرت زیاد می زند.


•    با زدن چند مشت سنگین به صورت پیاپی به یک قسمت خاص بدن، احتمال زیادی دارد که حریف را از کار بیاندازد.


6- فریاد زدن به صورت دیوانه وار

هنرمندان رزمی کار زمانی که به مبارزه می پردازند سر و صدای زیادی از خود در می آورند. این کار باعث می شود که آدرنالین بیشتری وارد خون شود، حریف خود را تهدید می کند و قسمت غریضی بدن را بیدار نگه می دارد. به همین دلیل فریاد زدن می تواند تاثیر گذار باشد و حتی منجر به ترس حریف تان شود و باعث شود که از درگیری با شما صرفه نظر کند.


7- حرکت کنید

شما می خواهید همیشه دست تان را جلو صورت تان بگیرید تا در صورت زدن ضربه توسط حریف آن را منحرف کنید؟ بهتر است که در یک جا نایستید و در حرکت باشید. مطمئنا ضربه زدن به یک هدف در حال حرکت خیلی سخت تر از یک هدف ثابت است. این کار باعث می شود که احتمال برخورد ضربه به نقاط حساس بدنتان کاهش یابد.


•    طوری رفتار کنید که انگار روی زغال های داغ ایستاده اید و مدام پاهای خود را حرکت دهید. در هنگامی که ضربه ای به سمت سرتان پرتاب شد سریع عمل کرده و کنار رفته و جا خالی دهید.


نکات مهم


•    همیشه چشم تان رو به حریف خود باشد و از او چشم برندارید. ممکن است در یک چشم به هم زدن که نگاه تان به طرف دیگری است او از فرصت استفاده کرده و ضربه خود را به شما وارد کند.
•    هنگام مبارزه، همیشه تنفس خود را کنترل کنید. حرکات بیهوده انجام ندهید که انرژی و توان تان هدر برود.
•    هرگز از یک دست خود استفاده نکنید، استفاده از دو دست و پا، از نظر تاکتیکی بسیار مهم است.
•    همیشه یک نقشه از محلی که در آن قرار دارید در ذهن خود ترسیم کنید تا بتوانید در فرصت مناسب از آن منطقه خارج شوید.
•    اگر می خواهید که حریفان را در کنترل خود داشته باشید، هنر رزمی  جوجیتسوی برزیلی انتخاب خوبی است.


اخطار


•    تا زمانیکه مجبور نباشید با کسی درگیر نشوید. دعواهای خیابانی می توانند منجر به شکستن اندام ها، ایجاد پرونده های حقوقی و حتی زندان رفتن شما شود. تنها زمانی مبارزه کنید که هیچ راه دیگری برای دفاع از خود سراغ ندارید.
•    تمام سبک های هنرهای  رزمی برای دفاع از خود ایجاد شده اند، هیچ وقت از هنرهای رزمی برای ایجاد دعوا استفاده نکنید.